Zondag 24 september 2023: Washington DC

24 september 2023 - Washington D.C., Verenigde Staten

Na een erg regenachtige dag was het vanmorgen droog! Erg fijn. Ontbijten en daarna met de metro richting Arlington National Cemetery.  Daar een hop on hop off bus tour geboekt, maar direct merkte ik al dat (o)ma toch niet zo fit was … Besloten nergens uit te stappen en met haar terug te gaan. Hank, Fleur en & Job waren natuurlijk gebleven en vonden het allemaal erg indrukwekkend! Voor mij een reden om nog een keer terug te gaan naar DC 🤣 Met (o)ma gaat het nu gelukkig een stuk beter. Ze heeft lekker rustig aan gedaan en veel geslapen 💤

• Om jullie toch een indruk te geven van de dag heeft Fleur onderstaand verslag geschreven van wat zij vandaag allemaal hebben beleefd in DC.

Vanmorgen wederom vroeg wakker, 6.30 uur. Nog even de social media checken en klaarmaken. Uiteindelijk om 09.00 uur aan het ontbijt. Oma was tijdens het ontbijt erg rillerig en niet fit. Balen… Mama had broodjes gesmeerd om mee te nemen voor de lunch. Toch het busje gepakt richting de metro. Met de metro zijn we naar Arlington National Cemetery gegaan. 🚊

79a90c22-2ae2-40d2-8d1b-415c344f1d2a

Eenmaal daar aangekomen wederom weer door de security check heen en we hebben de hop on hop off bus gepakt. Zodat Oma ook niet zoveel hoefde te lopen. We stapten uit bij President John F. Kennedy Gravesite. 🪦 De John F. Kennedy Eternal Flame is een presidentieel monument op het graf van de vermoorde Amerikaanse president John F. Kennedy. Bij zijn begrafenis op 25 november 1963 staken Jacqueline en Robert Kennedy een eeuwige vlam aan die vandaag de dag nog steeds brandt. Naast de president liggen ook twee van Kennedy's kinderen en Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis begraven.

Echter gaf Oma aan dat ze zich echt te beroerd voelde. 🤧 We hebben het rondje met de bus gezamenlijk afgemaakt. Waarna mama samen met Oma terug gegaan is naar het hotel… Erg balen voor ons allemaal! En zéker voor mama omdat zij deze reis zo zorgvuldig heeft uitgezocht! 😢 Mama gaf aan dat wij de dag gewoon af moesten maken samen. Pap, Job en ik zijn met gemengde gevoelens opnieuw in de bus gestapt om vervolgens bij alle mooie plekken uit te kunnen stappen.

Als eerst stopten we bij Netherlands Carillon. Het was een geschenk van het Nederlandse volk aan de Verenigde Staten in 1954. De beiaard werd geschonken om de Verenigde Staten te bedanken voor de hulp gedurende de Tweede Wereldoorlog en de Marshallhulp die het ontving na die oorlog. 🇳🇱

Waarna we door liepen naar US Marine Corps War Memorial. Het oorlogsmonument is geïnspireerd op de iconische foto uit 1945 van zes mariniers die een Amerikaanse vlag hijsen bovenop de berg Suribachi tijdens de slag om Iwo Jima in de Tweede Wereldoorlog. Erg indrukwekkend!

28e330f0-da7c-48ae-ac1d-4c8c60286f76

We liepen terug en stapten weer op de hop on hop off bus. Waarna we zijn gestopt bij Memorial Amphitheatre dat is een openluchtamfitheater, tentoonstellingshal en niet-sektarische kapel. De wisseling van de wacht is een uitgebreide, sombere ceremonie waarbij een schildwacht naadloos de wachtdienst van de vorige schildwacht overneemt - vindt elk uur plaats van oktober tot maart en elk half uur van april tot september. 🫡 Hier staat ook The Tomb of the Unknown Soldier. Het is een eerbetoon aan niet-geïdentificeerde gesneuvelde soldaten die hebben gevochten in de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog, Korea en Vietnam. Het graf van de onbekende soldaat is een grote witte sarcofaag die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar wordt bewaakt door Tomb Guard-schildwachten van het elite 3rd US Infantry Regiment.

8877bc96-a5ea-463c-a062-93dfdfa3cb64

Als laatst zijn we gestopt bij Arlington House, The Robert E. Lee Memorial. De voormalige residentie van Robert E. Lee, ligt op een heuvel met uitzicht op de begraafplaats. Oorspronkelijk gebouwd als een levend gedenkteken voor George Washington, werd het terrein in 1864 overgenomen door de federale overheid om te dienen als begraafplaats voor soldaten uit de burgeroorlog. In de loop der jaren werd het huis ook gebruikt als plantagelandgoed en huisvestte het 63 slaven, een militair hoofdkwartier, een gemeenschap voor geëmancipeerde slaven en een nationale begraafplaats. Het bewaard gebleven historische huis is dagelijks geopend voor openbare rondleidingen.

285bf035-edcf-4f4f-b5cd-05d80d988d61

Inmiddels was het 14:00u en we hadden nog niet geluncht. Want blijkbaar mocht je wel eten mee naar binnen nemen maar niet opeten. Er mag alleen water gedronken worden. Onderweg naar de metro dus even een broodje gegeten, heerlijk. Hierna zijn we met de metro naar het National 9/11 Pentagon Memorial gegaan. Het Pentagon Memorial legt het moment vast om 09.37 uur waarop 184 levens voor de eeuwigheid met elkaar verweven raakten. De leeftijd en locatie van elk slachtoffer op het moment van de aanval zijn permanent in het Memorial gegraveerd. ✨

c4ea880d-dd0c-4245-afe9-5e6ccb877f27

Toen zijn we door gegaan naar Crystal City. Een stukje gewandeld maar alles was daar nog enorm in aanbouw. Geen bijzonderheden te zien. We hebben een aantal blokken gewandeld, kwamen toevallig een kantoor tegen van Deloitte. Het bedrijf waarvoor Tante Loes werkt maar ook een vriend van Job. Grappig. Ook kwamen we een Starbucks tegen en we moesten echt even wat drinken, dus namen we een lekkere cappuccino en ijskoffie. 😋☕️

We besloten dat we terug wilden gaan naar Washington DC om nog de laatste gemiste memorials te bekijken die niet per metro te bereiken zijn. Het was een flinke wandeltocht! 🥵 Maar zeker de moeite waard! 🤩

1. Jefferson Memorial - Zuilenkoepel in de stijl van het Pantheon in Rome. Ter ere van president Thomas Jefferson.

2. Franklin Delano Roosevelt Memorial - Een mooie plaats met vele watervallen en standbeelden.

3. Martin Luther King, Jr. Memorial - Uitgesneden uit steen en leek sprekend.

4. Korean War Veterans Memorial - Monument  in de buitenlucht ter ere van de Korea oorlog met beelden.

5. Vietnam Veterans Memorial - Een muur met meer dan 58.000 namen van gesneuvelde/vermiste soldaten.

6. Albert Einstein Memorial - Groot standbeeld ter ere van hem.

6bab0a5d-9e5f-485a-bcc0-cbf96565d6ff14cdbce4-ffb1-421b-a5f8-ce9db59bb52b

Ondertussen was het tegen 18:30u en we hadden toch wel trek gekregen. Omdat we niet gezamenlijk met mama en oma konden gaan eten hebben we lekker makkelijk voor de McDonald’s gekozen die we onderweg tegen kwamen. 🍟🍔

Aan het einde van de dag hadden we meer dan 20.000 stappen gezet. Dag 1 overtroffen om precies te zijn: 22.525 stappen. We zijn gesloopt, maar hebben er toch nog een fijne/leuke dag van kunnen maken! ☺️

• Mooi geschreven Fleur en fijn dat jullie toch hebben kunnen genieten samen ❤️

Morgen  pakken wij onze spullen en gaan wij op weg naar Williamsport 🇺🇸

1. Marjolein stuive:
    25 september 2023
    Wat een leuke en uitgebreide beschrijving! Prachtige reis.
  2. Fam. Rijpsma:
    Ja het is heel erg mooi Marjolein 🤩
  3. Loes:
    26 september 2023
    Wat jammer dat oma niet fit was, maar goed dat ze even haar rust heeft gepakt en dat Els bij haar is gebleven. Hopelijk gaat het de komende dagen weer een stuk beter! Fijn dat Hank, Fleur & Job er toch nog een leuke dag van hebben weten te maken en wat grappig dat jullie ons Deloitte kantoor zijn tegengekomen 😊😘
  4. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt en ik na de booster van de apotheek ook weer aan de betere hand 😘
  5. Marga:
    26 september 2023
    Wat jammer dat jullie de dag niet samen hebben kunnen beleven, maar hopelijk gaat het nu beter met je oma / moeder. Ik denk een indrukwekkende dag en een mooi geschreven verslag van Fleur.
  6. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Ja zo jammer maar gelukkig gaat het nu allemaal beter! Heerlijk weertje hier in Canada 🇨🇦 😘
  7. Kees van den Aardweg:
    26 september 2023
    Jammer hoor, deze dag niet met z’n allen op stap. Maar een reis met drie generaties maken waarbij grote afstanden moeten worden afgelegd brengt natuurlijk wel een risico met zich mee. En nu maar hopen dat Anneke er weer gauw helemaal bovenop is en kan meegenieten van alles wat jullie nog op het programma hebben staan. In het bijzonder ook de ontmoeting met Ruben. Een compliment voor Fleur die voor wat het schrijven van een verslag in de voetsporen van haar moeder is getreden, top.
  8. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Ja Fleur heeft het geweldig overgenomen! Zo fijn. Ook voor ons om het later terug te kunnen lezen 🇺🇸🇨🇦
  9. Kees van den Aardweg:
    28 september 2023
    Vergeleken met jullie vorige roadtrips steekt deze er tot nu toe bovenuit vind ik.
  10. Fam. Rijpsma:
    29 september 2023
    Ja deze is inderdaad ook heel erg mooi 🤩 Maar eigenlijk zijn ze niet met elkaar te vergelijken …