Maandag 25 september 2023: Washington DC - Williamsport

25 september 2023 - Williamsport, Pennsylvania, Verenigde Staten

Goedemorgen vanuit Washington DC 🇺🇸 Vandaag waren we allemaal op tijd wakker.  Allemaal goed geslapen en met mama gaat het gelukkig alweer een stukje beter! Toch gaan we het vandaag even wat rustiger aan doen.

Na het ontbijt hebben wij onze koffers gepakt en een bedankje met wat geld op het bed gelegd. Deze reis bestaan de bedankjes uit: oud Hollandse snoepjes, een stroopwafel en onderzetter met tulpen erop. 🌷🇳🇱 Om 10.00 uur zaten we in de auto en lieten we Washington DC achter ons. Wat is het een ontzettend mooie stad met veel geschiedenis. Zeker een aanrader🤩

Nu gaan we echt beginnen met roadtrippen. We hebben zo’n uurtje gereden naar de Leesburg Premium Outlet. Echt outlet was het niet te noemen, maar even wat nieuwe sokken gescoord, trui voor Hank en een heerlijke kaars bij mijn favoriete Amerikaanse winkels gescoord: Bath and Bodyworks. 🛍️ Hank en ma hebben even wat zitten drinken en Fleur, Job en ik zijn wat winkels ingedoken. Na een klein uurtje hadden we het wel weer gezien. We namen nog een heerlijke Hazelnoot Macchiato en Caramel Macchiato to go mee ☕️ Bij de auto aangekomen hebben we een broodje gesmeerd en zijn we verder gereden naar de volgende bestemming via de mooie route 15.

94129FD7-9E64-4F6C-BE01-C226C6068DB7

Na een klein uurtje kwamen we aan bij Gettysburg National Military Park (Pennsylvania).

3AB0BAC7-7501-4B9A-815C-592DE8832B317C445CF1-A777-4E58-8FD7-68EB98DDC758

In Gettysburg heeft de grootste en bekendste veldslag van de Amerikaanse Burgeroorlog plaatsgevonden. Deze veldslag is begonnen op 1 juli 1863 en duurde slechts 3 dagen (tot 3 juli 1863).

Het leger van de noordelijke staten geleid door legerofficier George Made nam het op tegen het leger van zuidelijke staten geleid door opperbevelhebber Robert E. Lee. Ter nagedachtenis zijn er op de begraafplaats en op het slagveld verschillende monumenten geplaatst ter nagedachtenis aan de troepen van de Unie en de Confederatie die daar hebben gevochten. Het Gettysburg National Cemetery is de laatste rustplaats voor meer dan 3.500 soldaten van de Unie die zijn omgekomen in de Slag om Gettysburg. De overwinning van de Unie (het leger van de noordelijke staten) wordt vaak aangehaald als een keerpunt in de Amerikaanse Burgeroorlog! Tegenwoordig vormen het slagveld en de nationale begraafplaats het Gettysburg National Military Park en wordt het beheerd door de National Park Service.

McPherson Ridge

High Water Mark

IMG_7317

National cemetery

496C7D97-C023-4BFD-AB9B-71F6DF1D2D7B

Het was erg indrukwekkend en mooi onderhouden! Leuk dat je er met de auto doorheen kon rijden en zelf kon beslissen om even uit de auto te stappen om sommige plekken beter te kunnen bekijken.

Nadat we hier een tijd zijn geweest, hebben we een autorit van 2 1/2 uur gehad richting het hotel. We hadden een mooie route langs natuur 🌳🍂 Onderweg kwamen we een kleine, witte Miniature Statue of Liberty tegen in het water 🗽 Deze ligt in het Dauphin Narrows - een gedeelte van de Susquehanna rivier in Pennsylvania. Deze is 7,5 meter hoog  en is een replica van het origineel. Technisch gezien is het een replica van een replica. Het huidige beeld is de tweede kleine Lady Liberty die haar fakkel hoog boven de oude spoorwegpaal midden in de rivier houdt.

De eerste was 5,5 meter hoog en gemaakt van multiplex en jaloezieën. Het werd in 1986 opgericht als een patriottische grap om de honderdste verjaardag van het oorspronkelijke Vrijheidsbeeld te herdenken. Niemand wist wie het gemaakt had of hoe het daar terechtkwam, en niemand zou naar voren komen om de eer/schuld op zich te nemen. Echter was de foto mislukt vanuit de auto zoals je kunt zien, dus hebben we er even een van google geplukt. 😅

IMG_7319

Daarna zijn we (vlakbij het restaurant Cracker Barrel) langs en onder de Hadany Arch gereden. Het is een 30 meter hoge gedraaide stalen boog. Als je voorbijrijdt op de snelweg lijkt het alsof het van zijn hoefijzervorm verandert, in een cijfer 8 draait en dan weer terugdraait naar de oorspronkelijke vorm. Het ontwerp is van de internationaal bekende beeldhouwer Israel Hadany.

34B74DCC-882D-43F2-9F7B-4AF4E84DAB18

Voordat wij naar ons hotel zijn gegaan hebben wij nog even lekker gegeten bij Cracker Barrel 🤠 Het was heerlijk en gezellig. Even wat anders dan frietjes en weer wat groenten erbij 🥦 🫛, want dat kennen de Amerikanen toch niet zo…  En natuurlijk moest oma ook even  in de schommelstoel van Cracker Barrel. Dat is “onze” traditie als je de 1e keer bij Cracker Barrel komt.

E024C8FC-12C3-4EC9-9CE4-FF15FF43C810

Naar het hotel was het ongeveer 10 minuten rijden,  Genetti Hotel, SureStay Collection by Best Western in Williamsport. Wij hebben een fijne dag gehad 🇺🇸💛 Morgen gaan wij richting Niagara Falls 🤩🇨🇦

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hank Rijpsma:
    26 september 2023
    Wederom een indrukwekkende en mooie dag met veel mooie plekken die we gezien hebben.
  2. Fam. Rijpsma:
    Heel mooi 💛🇺🇸
  3. Marga:
    26 september 2023
    Weer een mooie en indrukwekkende dag, lekker gegeten zo te zien en nu roadtrippen.
  4. Fam. Rijpsma:
    Ja een mooie route richting de Niagara Falls 🤩🇨🇦
  5. Marjolein stuive:
    26 september 2023
    Fijn dat het weer beter gaat met je moeder!
  6. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Ja gelukkig wel Marjolein! Vanmiddag en vanavond hebben we weer met z’n vijven kunnen genieten 🇨🇦🤩
  7. Petra:
    27 september 2023
    Fijn om te horen dat het met jullie mam gelukkig beter gaat! Nu kan de roadtrip echt beginnen. Veel plezier bij de watervallen!
  8. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Ja zo fijn! We zijn allebei goed ziek geweest! In jaren niet zo beroerd gevoeld … Gelukkig hebben we vanmiddag en vanavond weer met z’n vijven kunnen genieten 🤩🇨🇦