Donderdag 5 oktober 2023: Indianapolis - Chicago

5 oktober 2023 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, namelijk om 08.00 uur.  Het was de bedoeling om om 08.30 uur te gaan ontbijten, dit werd voor ons natuurlijk 09.00 uur.  Maar goed we hebben toch nog even een snel ontbijtje gehad. Even de afwas gedaan, alle prullenbakken geleegd, de bedden afgehaald en nog een stofzuiger door de woonkamer. Om 09.50 uur zaten we bepakt en bezakt in de auto op weg naar Chicago 🧳🚘

Onderweg kwam het met bakken naar beneden, liever onderweg dan de komende dagen! 🌧️ Onderweg nog even getankt en koffie gehaald bij de de Mc Donalds. Nu we er toch waren konden we net zo goed ook een BigMac voor Job en 20 kipnuggets voor Hank, Fleur en mij om te delen halen ☕️🍔🐓 Ook direct even een sanitaire stop gehad. Onderweg werd de klok een uur terug gezet omdat het in Chicago een uurtje eerder is dan in Indianapolis. Blijft gek…

En dan zien wij in de verte de skyline van Chicago!

C0CFA31B-5AA9-4F2A-A32D-02C7EB09ABCD
Wat een verkeer … Ik ben blij dat ik hier niet hoef te rijden! Hank doet het wederom geweldig

Na een lange rit zijn we aangekomen bij het United Center Stadion in Chicago. United Center is een indoor-sportstadion gelegen in Chicago, Illinois. Vaste bespelers zijn de Chicago Bulls 🐂 en de Chicago Blackhawks, die respectievelijk uitkomen in de NBA en de NHL. Natuurlijk even de fanshop bekeken en een magneetje gescoord 🏀 Crazy was dat we voordat we de fanshop in gingen door de security heen moesten…

Binnen in het United Center staat het Michael Jordan Statue. Het standbeeld van Michael Jordan, ook bekend als The Spirit (en soms ook wel Michael Jordan's Spirit genoemd), is een bronzen sculptuur van Omri Amrany en Julie Rotblatt-Amrany dat zich bevindt in het United Center sinds 1 maart 2017. Het beeldhouwwerk werd oorspronkelijk in gebruik genomen na de eerste pensionering van Jordan na drie opeenvolgende NBA-kampioenschappen en onthuld voordat de Bulls het jaar daarop hun intrek namen in hun nieuwe thuisstadion. Het sculptuur van 3,7 meter, met een afbeelding van Michael Jordan, lid van de Basketball Hall of Fame en onthuld buiten het United Center op 1 november 1994, staat bovenop een zwarte granieten basis van 1,52 meter. Job staat weer te glunderen,  zo leuk on te zien! Natuurlijk werden de nodige foto’s weer gemaakt! 📸 🏀

CE499C12-6DB6-4161-8854-0D2201ED1224

We zijn doorgereden richting het hotel. Hier dichtbij stond de Leaning Tower of Niles. Robert Ilg, een succesvolle zakenman, bouwde in de jaren twintig een park van 22 hectare, Ilgair Park, met twee grote buitenzwembaden, die moesten worden gevoed door een grote buitenwatertank. Ilg was bezorgd over het behoud van de natuurlijke schoonheid van het gebied en besloot een replica van de scheve toren van Pisa te bouwen om de watertoren te verbergen.

De toren zou half zo groot zijn als het origineel in Pisa: 30 meter hoog, 28 meter in diameter, 2,4 meter leunend, en zou worden gebouwd met gewapend beton. De bouw begon in 1931 en werd voltooid in 1934.

In 1960 schonken de nakomelingen van Robert Ilg een deel van het park voor de bouw van de scheve toren YMCA. Er werden regelingen getroffen om de toren aan de Niles YMCA over te dragen, op voorwaarde dat de YMCA jaarlijks minimaal $ 500 zou uitgeven om de toren en het omliggende gebied tot het jaar 2059 te onderhouden.

De toren vertoonde al snel tekenen van veroudering. Bij elke vries-dooicyclus werden de scheuren in het beton groter, en het jaarlijkse budget van $ 500 voor het onderhoud van de toren en het terrein bleek ontoereikend.

In 1991 sloot het dorp Niles een zusterstadpact met Pisa, Italië, en in 1995, na het huren van het gebied en de toren van de YMCA, begon het dorp Niles met een renovatieproject van $ 1,2 miljoen. 💵 Het beton werd gerepareerd, er werd nieuwe verlichting toegevoegd aan elk van de acht verdiepingen en er werd een plein rond de toren aangelegd met vier fonteinen, een reflecterend zwembad van 9 meter hoog, een "telefooncel" en landschapsarchitectuur. De Leaning Tower Plaza werd formeel ingewijd op 26 juni 1997.

De scheve toren van Niles bevat vijf klokken. Aangenomen wordt dat drie van de klokken enkele honderden jaren oud zijn en in Italië zijn gegoten. Hoe ze in de toren terechtkwamen, is niet bekend. 🔔

De toren werd in 2020 opgenomen in het nationaal register van historische plaatsen.

Erg leuk om deze toren te hebben gezien nu we er toch waren. Wederom weer de typische foto gemaakt zoals die in Pisa 🇮🇹  worden gemaakt maar dan zonder toeristen op de achtergrond! 🤣

Er stond ook nog een kleine toren van Pisa en ook deze moest even op de foto (en Hank en ik ook 😂🇮🇹).

0ca37280-14b1-47f3-8854-d310d5e3b32e
Vanavond zouden we nog even terug gaan om het “by night” te bekijken   🌃

We zijn rond 14.30 uur aangekomen bij het hotel. Ingecheckt nog even wachten op de kamers. Boven direct de koffers even opnieuw ingedeeld. Job heeft gezocht naar een restaurantje om te kunnen gaan eten vanavond, wederom een Italiaan met pizza’s uit de steenoven. 😋 🍕

Daarna met  Hank, Fleur en Job even gaan wandelen. We hebben even bekeken hoe, waar en hoe laat de bus vertrekt om morgen naar Chicago te kunnen gaan. Ook nog even bij de Starbucks gekeken voor een espressokopje van de “Been there series” van Chicago. Maar helaas die hadden ze niet… Wederom kwamen we nog een memorial tegen. Niles Veterans Memorial Waterfall. Het zag er erg mooi uit 🤩

EE3EEDE3-5BBF-4290-B658-8C388DD01191
Bij terugkomst zijn Job en Fleur nog even gaan zwemmen. Hank en ik hebben nog wat dingen voor morgen geregeld zoals de Hop On Hop Off bus tickets en wat we graag allemaal willen zien

Douchen en klaarmaken om uiteten te gaan. We hebben gegeten bij Sapori Napoletani. Heerlijk gegeten! 🍕 Ook samen met (o)ma en Fleur een heerlijk wijntje gedronken. Met nog een heerlijk toetje na. We hebben tiramisu en limoncello mascarpone gedeeld 🍋 De cappuccino was trouwens ook erg goed ☕️

FAAF49C5-8A1B-4046-8068-EA1CF2A4FBB0

Nadat we gegeten hadden zijn we nog een keer naar de Leaning Tower of Niles gegaan. Erg mooi zo ‘s avonds! Ook (o)ma nog even erbij op de foto gezet, zo schattig 🥰

FF9F2D13-8899-4F83-A95A-D052A96DAFBE
We hebben wederom een fijne dag gehad samen! Morgen staan we vroeg op om onze laatste volle dag volledig te kunnen benutten in Chicago 🇺🇸🤩❤️

1. Moon:
    ❤️
  2. Fam. Rijpsma:
    🇺🇸❤️
  3. Petra:
    6 oktober 2023
    Veel plezier jullie laatste dag!
  4. Fam. Rijpsma:
    We gaan genieten! Op naar Chicago 🇺🇸❤️
  5. Charnelle:
    Leuke foto's, een leuke laatste dag in Chicago 😘
  6. Fam. Rijpsma:
    Gaan we doen Charnelle ❤️🇺🇸
  7. Kees van den Aardweg:
    6 oktober 2023
    Telkens verwonder ik me erover hoe goed jullie ook deze roadtrip weer hebben voorbereid en daardoor niet voor onaangename verrassingen komen te staan zoals ons wel overkwam wanneer we op de bonnefooi op reis gingen en het veel moeite kostte een slaapplek te vinden. Járen geleden kon dat nog wel toen er nog niet zoveel gereisd werd maar dat is nu andere koek. De trip zit er voor het grootste gedeelte op, jullie nemen straks weer een schat van ervaringen mee naar huis. Geniet er nog maar lekker enkele dagen van, aan de temperatuur zal het niet liggen, begrijp ik. Hier trouwens ook een mooie nazomer die nog niet op een beginnende herfst lijkt, de bomen zijn nog volgroen.
  8. Fam. Rijpsma:
    6 oktober 2023
    Ja voor zo’n reis met meer personen is wel een goede voorbereiding nodig! En dan nog loopt het af en toe anders. Maar dat maakt de reis ook juist weer heel erg mooi 🇺🇸❤️
  9. Sandra Daalen:
    6 oktober 2023
    Geniet er nog even van. Leuke foto's wederom🥰
  10. Fam. Rijpsma:
    Dank je wel San 😘
  11. Marga:
    6 oktober 2023
    Weer een fijne dag ,een hoop gezien en lekker eten wat wil een mens nog meer . Nog een hele fijne dag in Chicago gewenst 👋
  12. Fam. Rijpsma:
    7 oktober 2023
    Wat een stad Chicago! Wederom veel gezien en gedaan! Vandaag ons laatste dagje in 🇺🇸
  13. Loes:
    7 oktober 2023
    Weer een mooie dag geweest! Leuk Job dat jij “gewonnen” hebt (tenminste dat leek op de foto bij de beker zo) 🤣
  14. Fam. Rijpsma:
    Haha ja de Chicago Bulls moest Job even zijn geweest 🏀🇺🇸
  15. (O) Ma Rijpsma:
    7 oktober 2023
    Goedemorgen,ik weet niet hoe laat jullie vliegen, maar alvast een goede vlucht gewenst vandaag.🛬😘
  16. Fam. Rijpsma:
    Dank je wel An! Ik heb je een appje gestuurd ❤️🇺🇸