Vrijdag 22 september 2023: Washington DC

22 september 2023 - Washington D.C., Verenigde Staten

Na een prima nachtje. Voor mij wat kort want ik was om 04.30 uur al klaar wakker! Toch nog niet helemaal fit. Vanaf de 1e dag van mijn vakantie (flinke keelpijn en verkouden). Toch maar opgestaan en de voorbereidingen van de dag alvast doorgenomen en nog even met m’n zus gebeld. Rond 07.45 uur zaten wij allemaal aan een prima Amerikaans ontbijt.

Rond 09.00 uur bracht een bus van het hotel ons naar de metro station Ballston en daar hebben we 3 een daagse metrocard gekocht. Nog even uitleg gehad hoe de metrolijnen hier werken.

2521D823-7985-45F7-9720-7EE7D38E83DE

Op naar “Het Witte Huis”🇺🇸 Want ja hoor wij mochten daar een kijkje gaan nemen na wat e-mailtjes te hebben verstuurd hadden wij een uitnodiging ontvangen van president Biden! Een rondleiding door het Witte Huis vereist enige planning vooraf. Aanvragen voor openbare rondleidingen moeten worden ingediend via een congreslid.

IMG_6828

De oranjelijn bracht ons dichtbij “Het Witte Huis”. Al in de verte kon je het al zien en de president was thuis! Dat kon je zien aan de vlag die uithangt 🇺🇸  Het witte huis zag er kleiner uit dan dat wij allemaal hadden verwacht! Toen we daar stonden hebben wij even contact gehad met Ruben zodat hij er toch een beetje bij was ❤️

F26AEC6B-1CD5-4799-8471-D8C6E23FFB46

Voordat wij “Het Witte Huis” in konden werden wij gecontroleerd door politiehonden, 2 x paspoortcontrole en daarna nog een bodycheck. Je mocht geen tas mee (dat wisten we gelukkig van te voren).

De openbare  rondleidingen door het Witte Huis ligt aan de East Wing. Het eerste deel liepen wij langs een fotogalerij van oud presidenten en op het laatst stond er een enorme servieskast. Elke president heeft blijkbaar zijn eigen servies gehad.

7ADAFBA9-5E84-4BBB-ADC8-C703C6ECA3A1

Vanuit hier liepen wij langs de Library room, Vermeil room (kamer met verguld zilver) en Chinese kamer (hierin stond glas en porselein gebruikt door presidenten van 🇺🇸).

Voor dat we trap naar boven gingen was het linkse gedeelte afgezet met schermen en hier bleek de werkkamer (Oval Office) van de president te zijn!

Op naar boven en daar kwamen we uit bij: Blue Room (wordt gebruikt om gasten te ontvangen), Red Room (wordt gebruikt voor kleinere recepties) Green Room (wordt gebruikt voor grotere recepties)  en de State Dining Room (wordt gebruikt voor diners of lunches voor max. 130 gasten) Ook hadden wij een mooi uitzicht op de Rozentuin van het Witte Huis.

0879CB23-7712-409C-A13D-D644D9631938

Leden van de geheime dienst zijn in elke kamer aanwezig en zijn beschikbaar om vragen over de geschiedenis en architectuur van elke kamer te beantwoorden. Wat een bofkonten zijn wij! Het was echt geweldig om dit te mogen meemaken! De foto’s zeggen genoeg 🤩

91649382-A158-4596-A091-81C703AB14B6

Wij zijn nog even rond het “Wiite Huis” gelopen en daarna richting het Washington Monument. Het monument is gebouwd tere van George Washington. Hij was de eerste president van de Verenigde Staten. De toren/obelisk is 170 meter!

Aan het Lincoln Memorial Reflecting Pool ligt het National World War II Monument en het Lincoln Memorial.  Aan het Lincoln Memorial Reflecting Pool liggen wandelpaden en schaduwbomen. Hier hebben mam en ik even gezeten zodat de rest nog even kon lopen naar het Lincoln Memorial!

FEF2F949-5FFD-4E33-B556-EBEBD7FA78C3
Hierna zijn wij met de metro naar het Capitol gegaan, want daar hadden wij een rondleiding staan om 15.00 uur. Eveneens geregeld door een congreslid! Hier moesten wij eveneens door security en na een sanitaire stop hebben wij geluncht bij het  Visitor Center Café.

3E1C3084-513F-4946-B01E-C3AC94C53B22

Het capitool bestaat sinds 1800. En is de zetel van de volksvertegenwoordiging van de Verenigde Staten, de wetgevende macht.

Hier hebben we het historische gedeelte bezocht. Met oude kamers zoals de Old hall en Old Senate Chamber. Het is eigenlijk hetzelfde als de 2e kamer van Nederland! President Zelensky was gisteren op bezoek bij “Het Witte Huis” bij President Biden en is daarna ook in het Capitool geweest en in deze kamer geweest en gesproken!

Het meest indrukwekkende was de koepel van binnen. Met een prachtige plafond schildering door een Italiaanse schilder, en griekse architectuur met Amerikaanse culturele schilderijen en beelden. Waanzinnig! schilderijen en 🤩

57E51EB2-4741-4E1D-879F-D2BE4E56BDD1

Een klein feitje: Onder het Capitool ligt een crypte, Deze werd gebouwd voor de laatste rustplaats van George Washington, maar deze werd nooit gebruikt door hem of andere Presidenten en is meer een toeristische plek in het gebouw geworden! De crypte is niet het diepste gedeelte van het gebouw. Hieronder is nog een nucleaire schuilkelder gebouwd!

Tussen het Capitol en “Het Witte Huis” ligt de National Mall. Dit heeft een symbolische betekenis, namelijk de scheiding tussen de wetgevende en de uitvoerende macht.

Na de mooie rondleiding zijn wij wij nog langs het Garfield Monument gelopen (standbeeld van voormalig President James Garfield die in 1881 werd vermoord na pas een paar maanden in functie)  en het Peace Monument (ter herdenking van de marinedode  op zee tijdens de burgeroorlog).

Het was alweer eind van de dag en wij waren helemaal op! Met de metro weer naar Ballston station waar we nog een kleine 10 min. moesten lopen naar ons hotel.  Hier even uitgerust maar omdat ik toch nog niet fit was en inmiddels een enorme hoofdpijn had gekregen en ma in slaap was gevallen zijn (o)ma en ik in het hotel gebleven en hebben daar wat gegeten!  Job, Fleur en Hank hebben heerlijk gegeten bij Uncle Julio’s, een Mexicaans restaurantje.

520D4C0E-EFE7-4A4E-9281-FEBD7EB071D1

Het was een mooie dag en respect voor mijn moeder die gewoon zonder klagen alles heeft gelopen 🇺🇸 Het bezoek van “Het Witte Huis” was wel het hoogtepunt van de dag! GENOTEN 🤩🇺🇸

1. Kees van den Aardweg:
    23 september 2023
    Wat geweldig dat jullie dit allemaal van tevoren geregeld hebben en via een congreslid, jullie overzeese kennissenkring is niet te evenaren.
    Groot compliment voor Els die dit allemaal in korte tijd zo uitvoerig heeft beschreven. En een nog groter compliment voor Anneke want gewoon lopen kan voor de oudere mens al vermoeiend zijn, maar rondleidingen zijn dat nog veel erger.
    Dit verslag was voor mij extra interessant omdat ik bijna 70 jaar geleden tijdens een vlootbezoek ook een excursie naar het Capitol en omgeving heb gemaakt. Nauwelijks beveiliging toen en we mochten zelfs op de stoel van de President zitten, geloof het of niet.
    En tot slot: Hank, pas jij goed op jezelf, Corona ligt weer op de loer, word maar gauw beter, het gezelschap kan niet zonder jou als chauffeur….
  2. Fam. Rijpsma:
    23 september 2023
    Ja het was een indrukwekkende dag in Washington DC 🇺🇸🤩 Leuk om het weer even terug te zien voor jou! Nog wat herkenningspunten? Met Hank is alles prima! Ik ben helaas ziek 🤧 Dat was al in Nederland alleen nu heeft het doorgezet .. op tijd gaan slapen en met paracetamol vandaag toch weer op pad!
  3. Petra:
    23 september 2023
    Wat gaaf en zo knap van jullie mam dat ze het heel de dag heeft volgehouden! Ik hoop dat je je snel wat beter voelt Els.🍇🍍🍌
  4. Fam. Rijpsma:
    Ja echt super van Mam! Ze geniet ook echt zo samenz. Echt wen top dag 🇺🇸🤩
  5. Kees van den Aardweg:
    23 september 2023
    Zéker wat herkenbare punten gezien op de fotogalerijen al is het héél lang geleden.
    En gauw uitzieken hoor, je mag niets missen tijdens deze afwisselende roadtrip. Fijn dat Hank er weer bovenop is, tussendoor ook ‘n beetje rust nemen als dat tenminste kan.
  6. Fam. Rijpsma:
    24 september 2023
    Gelukkig gaat het allemaal weer wat beter! En die rust pakken ww weer zodra we de stad uit zijjn! Nu zoveel mogelijk zien en indrukken op doen van DC 🇺🇸🇺🇸
  7. Marjolein stuive:
    23 september 2023
    Wat een geweldige ervaring! Heel veel plezier verder en zo fijn dat je moeder ook deze reis heeft aangedurfd.
  8. Fam. Rijpsma:
    Ja zo gaaf om dit samen met Mam te doen! Het is hier geweldig Marjolein 🇺🇸🤩
  9. Loes:
    23 september 2023
    Zo echt super gaaf dat je dit allemaal geregeld hebt en inderdaad knap van mama dat ze dit maar allemaal doet. Leuk om zo het allemaal ook een beetje mee te krijgen! Hopelijk voel je je snel weer wat beter sis. Dikke knuffel allemaal 😘
  10. Fam. Rijpsma:
    Dikke knuffel terug van ons! We genieten samen 🇺🇸😘
  11. Annelies:
    24 september 2023
    Geweldig, wat een belevenis !!
    Hoop dat je snel weer opknapt Els.
  12. Fam. Rijpsma:
    Dank je wel Annelies! Het gaat weer beter en genieten volop 🇺🇸🤩
  13. Marga:
    24 september 2023
    Wat een geweldige dag en ik denk dat je na zo’n dag je benen wel voelt. En mooie fotos van het Witte huis.
  14. Fam. Rijpsma:
    24 september 2023
    Ja het was vermoeiend Marga maar ontzettend leuk om allemaal te zien 🇺🇸🤩