Dinsdag 26 september 2023: Williamsport - Niagara Falls 🇨🇦

26 september 2023 - Niagara Falls, Canada

Vanmorgen wederom vroeg wakker!  Dit keer vanwege het feit dat we een ontzettend koude nacht hebben gehad. Maar ondanks dat toch een redelijke nachtrust gehad. Na het ontbijt hebben wij onze spullen gepakt om weer verder te reizen. Om 10.00 uur zijn we vertrokken met een rit van zo’n 4 uur voor de boeg.

Onderweg mooie dingen gezien, de natuur begint te veranderen naar de herfst. Fall is coming! 🍂🍁 Ook waren veel huizen al helemaal in de Halloween sferen. En de winkels liggen er al vol mee… 🧙🏼‍♀️🎃💀

Na een autorit van zo’n 2 uur zijn we gestopt bij de Walmart om wat brood te scoren en lekkere koekjes voor onderweg.🍞 🍪 Job en Fleur hebben samen bij de auto de lunch gesmeerd voor iedereen.  Fleur is voorin gaan zitten om Hank te helpen met navigeren.

Ik ben eigenlijk al vanaf het begin van de vakantie niet fit… Erg balen! 😢 Ene dag voel ik me beter dan de andere. Maar nu voelde ik mij echt beroerd en besloten om achterin even een dutje te doen! Ook (o)ma heeft wat zitten weg dutten en vind dat rondrijden in de auto heerlijk. Lekker warm en genieten door rond te kunnen kijken. (O)ma is wat aan de beterende hand, gelukkig! Nog even door de McDrive gereden voor een cappuccino met french vanilla voor onze chauffeur. ☕️

Vervolgens was het nog zo’n 1 1/2 uur rijden. Onderweg wederom mooie natuur, huizen en vooral veel boerderijen met koeien en windmolens gezien. Deed ons aan Nederland denken, alhoewel het er bij ons wel verzorgder/meer onderhouden uit zou zien. 🐮

Uiteindelijk zijn we aangekomen bij de Niagara Falls aan de Amerikaanse kant. Hier scheen zowaar het zonnetje, heerlijk!☀️ Hier hebben we de auto geparkeerd en zijn op een treintje gestapt om vervolgens bij verschillende plekken uit te kunnen stappen om naar de watervallen te kijken. Prachtig! 😍

6bf8e3be-b3ba-4923-a429-33aa6db07b105DEFFD3C-CB01-40E9-A51E-54A47C73AD38

Niagara Falls State Park is het oudste staatspark in de VS. Het werd in 1885 opgericht als het Niagara-reservaat en was het eerste van een aantal van dergelijke reservaten, die uiteindelijk de hoekstenen werden van het New York State Office of Parks, Recreation and Historic Preservation.

Elke seconde stroomt er 3.160 ton water over de Niagarawatervallen. Het water valt met een snelheid van 10 meter per seconde over de watervallen en raakt de voet van de watervallen met 280 ton kracht bij de American en Bridal Veil Falls en 2.509 ton kracht bij de Horseshoe Falls.

Niagara Falls kan meer dan 4 miljoen kilowatt elektriciteit produceren, die wordt gedeeld door de Verenigde Staten en Canada. Vier van de vijf Grote Meren (Superior, Michigan, Huron en Erie) stromen uit in de Niagara-rivier voordat ze uitmonden in Lake Ontario. Deze vijf Grote Meren vormen bijna een vijfde van de zoetwatervoorziening in de wereld.

8f53bb15-e1fd-4cdb-aa7e-2f579d4633ae

Het uitzicht vanaf Canada is het mooist, maar vanaf de Verenigde Staten kun je dichterbij komen. De Canadese kant is ook een stuk commerciëler en er zijn talloze attracties: van casino tot aan reuzenrad. 🎡 🎰

Nadat we al hebben mogen genieten van de watervallen, zijn we door gereden naar Duff’s Famous Wings om een hapje te eten. Prima gegeten, maar niet zo bijzonder… Terwijl er mensen zijn die er lyrisch over zijn. 🍗  Achja hebben we dat ook weer een keer gegeten in de USA.

6dc2ab1f-978f-49a1-9146-088bab66581a

Hierna zijn we nog even door gereden naar de Fashion Outlets of Niagara Falls USA. Job geslaagd voor basketballschoenen en Fleur geslaagd bij de Victoria Secret! 🛍️ Papa en (o)ma hebben keurig in de auto op ons gewacht, heel lief! ❤️

Hierna nog 18 minuten gereden om de grens over te gaan naar Canada. Hier werden onze paspoorten gecheckt, vroegen ze hoelang we in Canada zouden verblijven en wanneer we weer terug naar huis vliegen. En of we niet meer dan 10.000 dollar bij zouden hebben, waarop Hank antwoordde: ‘No, I wish’. De douanier kon er niet echt om lachen, maar we mochten door rijden. We zitten in een ontzettend mooi hotel met uitzicht op de watervallen! 😱 Bij het inchecken kregen we een welkom (warme) cookie 🍪

Hank, Job en Fleur hebben nog even met Ruben gevideobeld. Daarna hebben we vanaf de hotelkamer om 22.00 uur  nog naar de vuurwerkshow gekeken. 🎆🎇

0ab3c1cf-4eba-4f75-a9cf-e643d3bffc86

Heel benieuwd naar morgen, om de Niagara Falls vanaf de Canadese kant te gaan bekijken. En we gaan waarschijnlijk een boottour “Hornblower” doen 🚢

1. Loes:
    28 september 2023
    Mooi hoor, lijkt me echt indrukwekkend om te zien 🤩 Wat fijn dat mama zich weer beter voelt, maar wat balen dat jij nog steeds niet echt fit bent! Ff een flinke dosis vitamine er tegen aan klappen sis 😉😘
  2. Fam. Rijpsma:
    28 september 2023
    Ja het is wat 2 zieken op vakantie … De booster van de apotheek heeft geholpen! Vanmiddag en vanavond nog even met elkaar kunnen genieten! Ontzettend mooi 🤩🇨🇦
  3. Kees van den Aardweg:
    28 september 2023
    Een grapje maken bij een grensbewaker of douanier valt vaak niet goed en dan kunnen ze wel eens extra streng zijn. Maar wat dat betreft hebben jullie geboft, twee zieken op vakantie is al vervelend genoeg…
  4. Fam. Rijpsma:
    29 september 2023
    Gelukkig reageerde de douanier er amper op en konden wij snel door 🇨🇦🇺🇸
  5. Marga:
    28 september 2023
    Ziet er allemaal weer mooi uit, jammer van de zieke, hopelijk knappen beide snel op en kunnen jullie verder met zijn alle genieten van het vrije leventje.
  6. Fam. Rijpsma:
    29 september 2023
    Dank je wel Marga! Wij zijn weer bij de mensen en weer lekker aan het genieten met z’n vijven 🇺🇸🤩