Vrijdag 6 oktober 2023: Chicago

6 oktober 2023 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan. We zaten om 08.15 uur aan het ontbijt. Daarna hebben we ons snel klaar gemaakt om naar Chicago te gaan 🤩

We namen de bus (tegenover het hotel) richting de trein (Jefferson Park) die ons naar de “Loop” (downtown Chicago) bracht. Een reis van ca. 1 uur en 10 minuten. Prima te doen en waarschijnlijk ook sneller daar het richting de “Loop” helemaal vast zat met het verkeer 🚘🚘

135669DD-CD36-4C98-AF57-B1355BCDC700
Toen we aankwamen even een stukje gelopen naar de Willis Tower. De Willis Tower (voorheen Sears Tower) is een 442,14 meter (met antenne meegerekend 527 meter) hoge wolkenkrabber 🏙️ Officieel telt het gebouw 110 verdiepingen. Maar de eigenaars tellen het dak als de 109e verdieping en de liftopbouw als de 110e, terwijl deze niet meegeteld worden bij standaard tellingen.

De toren was van 1974 tot en met 1997 het hoogste gebouw ter wereld en was tot 2012 het hoogste gebouw in Noord-Amerika. Het One World Trade Center (New York) heeft de hoogte van 442,14 m overschreden, waardoor de Willis Tower nu slechts het hoogste gebouw is in Chicago.

De Willis Tower bestaat uit 9 torens van verschillende hoogtes die drie bij drie tegen elkaar aan staan. Op de 50e verdieping eindigen twee diagonaal tegenover elkaar liggende hoektorens. Op de 66e verdieping eindigen de andere twee hoektorens zodat de plattegrond er dan als een plusteken uitziet. Op de 90e verdieping eindigen drie torens en gaan slechts de centrale toren en een van de aanliggende torens door tot de top. De toren is geheel bedekt met een gordijngevel van zwart aluminium en glas met een zwarte glans 🖤

5D54D598-0D97-462D-BF80-5089808EB82A
We dachten we gaan naar boven richting het skydeck voor een prachtig uitzicht en nemen dan de hop on hop off bus om de verdere stad te bekijken 🚌 Echter waren de tickets  pas vanaf 12.30 uur beschikbaar. Dus hebben ervoor gekozen om een ticket voor het einde van de dag te kopen. We zouden dan om 17.30 uur terug komen 🎟️ Prima gaan we eerst de rest van de stad bekijken!

We hebben direct de Hop on Hop off bus genomen en zaten in het zonnetje op het dek, heerlijk ☀️ Wel wat fris want Chicago wordt ook wel de “Windy City” genoemd 💨

We zijn uitgestapt bij Millennium Park. Het is een park in Chicago en is aangelegd op een voormalig rangeerterrein ten oosten van het bekende Michigan Avenue en maakt deel uit van het Grant Park tussen het stadscentrum en het Michigan meer.

Het park heeft tientallen miljoenen dollars gekost en is vooral bekostigd door sponsoring van lokale bedrijven. De intentie was om het park voor de millenniumwisseling klaar te hebben. Dat lukte echter niet onder andere door geldgebrek en vertragingen tijdens de bouw van onder meer het podium. Uiteindelijk is het park in 2004 geopend.

Millennium Park is uitgegroeid tot een stedelijke ontmoetingsplaats waar culturele, economische en ecologische activiteiten in samenhang plaatsvinden. In het park is een enorm openluchttheater/podium met zowel zitplaatsen als een groot grasveld.

37744F68-7A4C-45FD-9D5F-2D66A068225F
Een andere bezienswaardigheid is Cloud Gate. Een groot spiegelend kunstwerk van Anis h Kapoor dat eruitziet als een boon van 10 meter hoog 🫘

24C10290-3C02-411F-BE35-224353DB16E2
Daarnaast is er een grote fontein waar in de zomer honderden mensen verkoeling komen zoeken. Verder is er ook een vrij toegankelijke tuin waar honderden plantensoorten kunnen worden gevonden ⛲️

Erg mooi park! Helaas het hoogte punt de Cloud Gate was niet wat we ervan verwacht hadden… Expectation VS Reality… 😅

IMG_8377
Onderweg in de bus zagen we dat heel dichtbij een Magnolia Bakery zat. Nu vraag je je misschien af waarom zou je daar heen willen? Nou deze bakkerij werd bekend door Sex and the City omdat deze bakkerij in 2000 in een aflevering verscheen. Zij staan bekend om de bananenpudding: romige vanillepuddinglaagjes met vanillewafeltjes en verse bananen 🍌 Echt zó lekker! 😋

2DA99E82-2BCF-4B40-887A-62627DD26C69
Nadat we een bakje gedeeld hadden en er nog 6 meegenomen  voor later. Tijdens onze wandeling kwamen we voorbij het beginpunt de U.S. Route 66 (Route 66 of US66). Deze route is een historische snelweg in Amerika die begint in Chicago en eindigt aan de andere kant Santa Monica (LA).

8EB03F00-60A4-4C23-9AA2-572477CA7313
Veel liefhebbers van de Verenigde Staten zien de ‘Mother Road‘ nog steeds als de belangrijkste autoweg van het land. De Historic Route 66 is aangelegd in 1926 en is lange tijd één van de belangrijkste doorgaande wegen in de Verenigde Staten geweest. De autoweg is 3945 kilometer lang en gaat vanuit Illinois door de staten Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona voordat het Californië bereikt. Sinds de opening van de weg is de route een aantal keren aangepast door de opkomst van Interstate Highways (vergelijkbaar met snelwegen in Europa,).

Iets verderop was de halte van de hop on hop off bus. Helaas zat het dek vol i.v.m. het lekkere weer! Hank zei nog: “ik hoop dat het hard gaat regenen voor die mensen” 😂 Uiteindelijk stapten er mensen uit die op het dek zaten, dus wij hup naar boven. Je raad het al, de bus begon te rijden en het ging regenen… 🌧️ En nog niet zo’n beetje ook.

DD435257-DAA7-4B20-B52B-C73CF3906F5C
We waren in en in koud en stonden te klappertanden 🥶 Snel die bus uit en stukje gaan wandelen. We zijn het eerste koffietentje dat we tegen kwamen naar binnen geschoten en daar hebben we heerlijk wat gebakjes gegeten en koffie gedronken om op te warmen ☕️😋 Ook hebben we direct even een restaurantje gezocht om vanavond na het Skydeck te kunnen gaan eten.

Hank had nog een regencape vanuit de Niagara Falls meegenomen. Deze had Fleur aangetrokken, omdat zij geen waterdichte jas aan had. Het zag er niet uit maar dat interesseerde haar gelukkig niet! Ze bleef wel droog 😄 We hebben nog een heel stuk gewandeld om onszelf warm te houden. Onderweg veel gezien (de regen was wat minder geworden) en wat verschillende Starbucks tentjes ingelopen om te kijken voor espresso kopjes (helaas niet gevonden). En wat souvenir winkeltjes in gegaan voor se welbekende magneten!

D017F8F5-C10E-4299-BD36-027F4D169A60
We zijn terug gewandeld naar de Willis Tower. We waren daar wat vroeg. Uiteindelijk zijn we om 17.30 uur richting het Skydeck gegaan. Voordat je de lift naar boven neemt wordt je nog door the skydeck experience geleid. Je krijgt een interactieve ervaring van 30-60 minuten in de uitkijktoren waar de hoogtepunten van Chicago en de rijke geschiedenis van het hoogste gebouw in Chicago gedeeld worden. Als je je afvraagt ​​wat je vandaag in Chicago gaat doen, wat leuk en leerzaam zal zijn, dan is dit een geweldige aanvulling op je bezoek aan Skydeck op de 103e verdieping!

7112EC84-70F4-49C2-80DC-6C3A7B231BB3
Hierna namen we de lift naar boven en dat ging razend snel! En het uitzicht was prachtig 🏙️ 🇺🇸🤩

24BBE903-7562-4668-9CC6-7A6F2D9EB6EE
Ook hebben we nog in de rij gestaan voor “The Legde”. Dit is een glazen balkon dat zich ruim 1.20 meter uitstrekt buiten de 103e verdieping van Willis Tower. Op een hoogte van 400 meter in de lucht steken de glazen dozen 1,3 meter uit vanaf het Skydeck. Na zo’n 20 minuten in de rij, kreeg je een hokje aangewezen waar een groepsfoto wordt gemaakt en daarna krijg je 90 seconden de tijd om zelf foto’s te maken. Erg eng, even snel naar beneden gekeken en daarna niet nagedacht maar gewoon doen! 🤣13E9371F-F7CA-4127-98D2-B0C512445D12
Hierna dachten we weer snel naar beneden te gaan, maar daar dacht het personeel anders over. Mogelijk door de drukte werden de liften in de verschillende gebouwen ingezet. En wij hadden het “geluk” dat we maar liefst een stuk of 4 liften nodig hadden + wandeling door het gebouw om uiteindelijk weer beneden te komen 😑

Gelukkig was het restaurant maar 4 minuten lopen. Wij hebben gegeten bi South Branch Tavern & Grille restaurant. Daar gezellig gegeten en samen onze laatste dag afgesloten. Wederom weer heerlijk gegeten met een lekker glaasje wijn 😋

AEB4E0FF-009B-4B96-A7F3-113F207902DF
Nog even een stukje gewandeld (Chicago by night) naar de opstapplaats van de trein, Monroe station.

C1975CBF-248E-4054-8897-6BCCA5982E80

Na weer een reistijd van ca. 1 uur en 10 minuten zijn we aangekomen bij het hotel. Daar nog een kopje koffie genomen met een bananenpudding van Magnolia Bakery en heerlijk gedoucht. We waren gesloopt na een lange, leuke en indrukwekkende dag in Chicago 😴 De stappenteller gaf bijna 20.000 stappen aan! Ik ben benieuwd of wij dit ook kunnen met 83 jaar … (o)ma heeft het echt geweldig gedaan!!!

B5EF7BD6-A31E-4F95-9770-2E7D4CE172BA
Chicago was een super leuke stad, wel jammer dat het weer ons niet mee zat. Ondanks dat hebben we de sfeer van de stad kunnen “proeven” en zeker een  aanrader om naar toe te gaan 🇺🇸🤩

1. Familie Bongers:
    9 oktober 2023
    Wat een mooie reis hebben jullie samen gemaakt! Dankjewel dat we mee mochten lezen!
  2. Fam. Rijpsma:
    Dank voor het volgen! Wij hebben genoten ❤️🇺🇸
  3. Edwin Erhardt:
    9 oktober 2023
    Wat een mooie foto’s weer! 👍😘
  4. Fam. Rijpsma:
    Dank je wel 😘😘
  5. Marga:
    10 oktober 2023
    Wat een fijne dag en een mooie stad, ik hoop er ook nog een keer te komen. En geweldig dat (o)ma dit heeft volgehouden, ik neem mijn petje af voor haar. Alleen dat glazendek ik moet er niet aan denken, ik sla wel over😀😀
  6. Fam. Rijpsma:
    10 oktober 2023
    Het was geweldig Marga! De hele reis was top! Chicago is een leuke stad en zeker doen als je de kans krijgt. Mijn zoon gaat woensdag met zijn studiegenoten van zijn Universiteit uit Indianapolis. The Ledge is toch wel gaaf om te doen. Eigenlijk als je er staat besef je het niet zo … Dank voor je lieve reacties! Wij genieten nog even na ❤️🇺🇸