Woensdag 18 augustus 2021: Pilsen

18 augustus 2021 - Pilsen, Tsjechië

Woensdag: 18 augustus 2021

Goedemorgen Pilsen! Vandaag een laat ontbijtje genomen, zodat we een buffertje hadden voor onze bierproeverij 🍺 🍻🍺🍻

Het was een half uurtje lopen naar Pilsner Urquell Brewery. Een leuke wandeling door de oude stad Pilsen!

2E6C8035-FA82-4C19-A951-AF655F42FFB9934030E0-C782-45F5-AD4B-F6D11CAE5C4A

Ook hier staat een hele mooie Synagoge (Velká Synagoga) en is de op twee na grootste Synagoge van de wereld en de op één grootste van Europa (de grootste staat in Boedapest)! De hoogte van de torens is 45 meter.

E0FCF6A0-9949-4231-898F-8D3F5D09A0E3

Dichtbij de brouwerij hadden we nog een gezellig koffie tentje gezien (caffe Diem) waar we natuurlijk een kopje hebben gedronken!

75DDFC07-34CB-49FC-83C8-C784BF584501
De bierbrouwerij is enorm groot dus veel om rond te kijken voordat we tour gingen doen. Deze keer wel in het Engels!!!

6A402C49-4F7C-480D-81EB-7A6552B930E9

Als bakermat van het tegenwoordig zo bekende pils behoort de brouwerij van Plzeň (Pilsen) tot de meest populaire bezienswaardigheden van de Tsjechische regio West-Bohemen.

8DE90E8D-FC05-4131-841D-D614AC0910E6

Pils is een specifieke biersoort waarbij er sprake is van ondergisting bij lage temperaturen. Het lichtgele bier komt van oorsprong uit de stad Plzeň (Pilsen), waar het naar vernoemd is. Zoals wel vaker gebeurt is dit specifieke bier van een merknaam een soortnaam geworden.

De nieuwe biersoort (in Pilsen) is ‘ontworpen’ door de Beierse bierbrouwer Josef Groll. De reden dat er een nieuwe biersoort ontwikkeld werd kwam vooral uit frustratie. De vele bierbrouwers die vroeger in Pilsen waren hadden regelmatig een probleem met de kwaliteit van het bier. Vaak moesten grote aantallen vaten weggegooid worden omdat ze niet goed genoeg waren. Bij het brouwen van pils wordt er gebruik gemaakt van speciale koeltechnieken om bier te brouwen met ondergisting. Dit zorgt voor een kleinere kans op bacteriële problemen en dus een vrij constante kwaliteit. Het eerste pils is op 5 oktober 1842 in Plzeň gebrouwen.

583F52A0-2815-4C62-B5A9-EB58DBE02EFF
Het was een hele leuke en indrukwekkende tour! Echt een leuke activiteit. Zeker nu het weer hier wat  is omgeslagen! En het bier was HEERLIJK 🍻💛

BF802759-FEB9-4FE6-81D5-B18556CCF4BF

Hierna zijn we nog een broodje gaan eten en even een winkelcentrum ingegaan omdat het zo erg begon te ☔️ Gelukkig waaide het snel over en konden we richting ons hotel lopen.

We hadden verschillende leuke eettentjes gevonden via tripadvisor maar helaas allemaal volgeboekt. Je moet als je in Pilsen bent op tijd reserveren!! Gelukkig bij het vierde restaurant konden we om 19.30 uur terecht. Het is Delish geworden en staat in de top 10 van tripadvisor. De burgers waren heerlijk!

BA40873B-D32D-4543-AA3C-F36893DEC3F0
Wederom een leuke en helaas laatste dag van ons roadtripje. Wij hebben genoten met z’n viertjes! Veel gezien en gedaan in het verrassende en mooie Tsjechië ❤️🇨🇿 🤩

1. Charnelle:
    19 augustus 2021
    Bedankt voor deze leuke reisblog met jullie door een stukje Tsjechië. Welterusten voor nu en morgen een goede en veilige reis terug naar huis <3
  2. Fam. Rijpsma:
  3. (O) Ma Rijpsma:
    19 augustus 2021
    Lieverds zoo leuk dat we met jullie mee mochten reizen. Wat een prachtig land, Jullie belevenissen en mooie foto,s top. Voorspoedige reis naar huis en voorzichtig.😘❤️
  4. Fam. Rijpsma:
    19 augustus 2021
    We zijn weer veilig thuis! Dank je wel voor jullie lieve berichtjes ❤️
  5. Petra:
    19 augustus 2021
    Helaas weer het laatste verhaal. Nu morgenvroeg wakker worden zonder eerst jullie avonturen te lezen. Goede terugreis! 😘
  6. Fam. Rijpsma:
  7. Marga:
    19 augustus 2021
    Helaas het einde van jullie reisverslagen. Toch elke ochtend met plezier gelezen, bedankt hiervoor
    Een veilige terugreis en misschien tot een volgend reisverslag..
  8. Fam. Rijpsma:
    19 augustus 2021
    We zijn veilig thuis! Dank je wel voor je lieve berichtjes ❤️ We gaan weer plannen maken voor een nieuwe roadtrip ergens op de 🌍
  9. Sandra Daalen:
    19 augustus 2021
    Jullie hebben leuk reisverhalen gemaakt en het was heel leuk om ze te lezen en wat is Tsjechië een mooi land met veel natuur. Jullie zullen zijn al onderweg naar huis, denk ik. Goeie reis en voorzichtig!
    Lieve groet
  10. Fam. Rijpsma:
  11. Edwin Erhardt:
    19 augustus 2021
    Wat een leuke roadtrip hebben jullie gemaakt! Veel gezien en lekker genoten samen. Zo hoort het. 🥰 Een hele goede terugreis. 🚙🚗🛻🚚🚗🚗🚙
  12. Fam. Rijpsma:
    19 augustus 2021
    We zijn veilig thuis! Dank je wel voor jullie lieve berichtjes ❤️